Een auto van de zaak – hoe zit dat financieel?
Een auto van de zaak kan een mooie geste zijn van je werkgever. Maar er zitten wat financiële consequenties aan. Zo is er natuurlijk de welbekende bijtelling. Het kan uiteindelijk best duur uitpakken. Hoe zit het met de financiële gevolgen van een auto van de zaak?
Een auto van de zaak
Anno 2021 rijden er in Nederland meer dan een miljoen auto’s van de zaak rond. Een auto van de zaak is wanneer je werkgever een auto koopt of leaset, waar jij in rijdt. Of je er ook privé in rijdt, is afhankelijk van de constructie die je kiest. Als jij dag en nacht in een auto van de zaak mag rijden, ziet de Belastingdienst dit als ‘loon in natura’. Je krijgt in feite een extra vergoeding, waar je nog geen belasting over hebt betaald. Je kunt de bijtelling over een auto van de zaak daarom zien als een extra belastingheffing. Rijd je privé ook kilometers, dan kost dat je meer geld. Overigens kun je als ondernemer natuurlijk ook een auto van de zaak rijden. In principe gelden dan dezelfde regels.
Bijtelling
Als de auto op de zaak staat dan mag je hier maximaal 500 kilometer per jaar privé mee rijden. De bewijslast hiervan ligt bij jou. Als je het kan aantonen, bijvoorbeeld via een sluitende rittenregistratie, en je kan bewijzen dat de ritten zakelijk waren via visitekaartjes van mensen waarmee een gesprek is geweest, toegangskaarten, een oude agenda, oude offertes, en een sluitende kilometeradministratie, dan kunnen alle kosten zakelijk blijven, en heeft de auto verder geen nadelen.
Hoe hoog is de bijtelling?
Tegenwoordig zijn er verschillende tarieven. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto’s, waterstofauto’s en zonnecelauto’s betaalt u minder bijtelling. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Rijd je volledig elektrisch en stoot de auto 0 gram CO2 per kilometer uit, dan betaal je 4 procent. Bij alle auto’s die wél CO2 uitstoten – ook bij hybride-auto’s – betaal je automatisch 22 procent.
Wat kost een auto van de zaak me dan?
Een rekenvoorbeeld: jouw auto van de zaak heeft een nieuwprijs van € 20.000,- en stoot CO2 uit. De bijtelling is 22 procent van € 20.000,-, en komt neer op € 4.400,- per jaar.
Dit betekent niet dat je ook € 4.400,- per jaar betaalt. Deze bijtelling wordt namelijk bij jouw belastbaar inkomen opgeteld en valt daardoor in één van de vier belastingschijven. Dus hoe meer je verdient, hoe meer belasting je over jouw bijtelling moet betalen. Wij rekenen overigens door wat de auto die jij op het oog hebt je kost.
Eigen bijdrage
In sommige gevallen vraagt je werkgever om maandelijks een eigen bijdrage te betalen voor het privégebruik van de auto. Sinds vele jaren wordt de bijtelling via het loon meegenomen. De eigen bijdrage voor de auto voor privégebruik is een aftrekpost bij de bepaling van dit loon. Het is verstandig om schriftelijk af te spreken dat de eigen bijdrage zit op privégebruik van de auto. Als er sprake is van een werknemersbijdrage vanwege overschrijding van het normleasebedrag, is deze bijdrage niet aftrekbaar. De Belastingdienst stelt als voorwaarden voor het in mindering brengen van de eigen bijdrage op de bijtelling wegens privégebruik dat:
- De bijdrage bestemd is voor het privégebruik; en
- De (hoogte van de) bijdrage vooraf met de werknemer is afgesproken.
Tweedehands auto als auto van de zaak
Bij tweedehands auto’s is het vanwege de relatief lage afschrijvingen meestal voordelig om de auto niet op de zaak te rijden. De bijtelling is gebaseerd op de cataloguswaarde, wat voor tweedehandsauto´s in de regel te hoog uitvalt. Als met de privéauto zakelijke kilometers worden gereden, kan hiervoor een vergoeding van € 0,19 per kilometer als aftrekpost worden opgevoerd. Dit is een all-in bedrag voor alle kosten, dus inclusief de kosten van parkeren, wassen etc. Voor het declareren van kilometers is een registratie van de zakelijke en woon-werkkilometers nodig. Toch kan de kilometervergoeding in sommige gevallen gunstiger uitpakken dan een auto van de zaak. Laat je dus goed adviseren.
Youngtimer of oldtimer
Met een youngtimer – een auto van 15 jaar of ouder – (of oldtimer – ouder dan 40 jaar) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere auto’s is vaak 22% over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto (incl. bpm en btw). De dagwaarde ligt altijd vele malen lager dan de cataloguswaarde.
De dagwaarde ofwel waarde in het economisch verkeer (WEV) hangt af van een aantal factoren, zoals bouwjaar, staat van onderhoud en het aantal gereden kilometers. Voor een goed beeld kun je kijken naar veilingprijzen of de taxatiewaarde van de auto. Bedenk wel dat je de dagwaarde altijd aannemelijk moet kunnen maken voor de Belastingdienst. Een WEV-taxatie is daar een goed middel voor.
De Belastingdienst bepaalt de waarde van een youngtimer via koerslijsten van bijvoorbeeld ANWB of BOVAG, aankoopfactuur of taxatie.
BTW correctie op Youngtimer
Als ondernemer met een youngtimer van de zaak heb je, los van de bijtelling, te maken met btw-correctie. Je mag over je gemaakte privékilometers namelijk geen btw terugvragen. Om je privégebruik te bepalen, moet je een sluitende kilometerregistratie bijhouden. Op basis van het aandeel zakelijke kilometers vraag je naar rato de btw terug over de gemaakte autokosten.
Heb je geen rittenregistratie? Dan betaal je een vast percentage over de nieuwwaarde. De btw-correctie bedraagt 1,5% als je een zogenaamde marge-auto bezit. En dat is meestal het geval. Dat is namelijk een auto die minimaal een keer in zijn leven in het bezit is geweest van een Europese particulier. Bij aankoop is dus geen btw betaald en daarom heb je die btw nog nooit kunnen verrekenen.
Auto overschrijven van privé naar de zaak voor ondernemers
Als ondernemer moet je bij een auto kiezen of je de auto van de zaak maakt, of de auto privé koopt. Je kunt de keuze later niet zomaar veranderen en moet er dus goed over nadenken.
Voor de btw mag je kiezen of je de auto als zakelijk of privé aanmerkt. Ook als je de auto voor de inkomstenbelasting als zakelijk aangeeft, kun je de auto voor de btw privé houden. Kies je er bijvoorbeeld voor om de auto voor de btw tot het privévermogen te rekenen? Dan betekent dat niet automatisch dat de auto ook voor de inkomstenbelasting tot het privévermogen behoort. Zorg dat je keuze duidelijk in je administratie staat.
Zet je je privéauto over op de zaak? Dan ben je eigenlijk klant en verkoper tegelijk. Je mag deze aanschaf dan ook niet alsnog aftrekken.
Auto van de zaak: laat je goed adviseren
Er zijn nogal wat regeltjes, met uitzonderingen wanneer het gaat over de financiële kant van een auto van de zaak. Dat geldt zowel voor werknemers als ondernemers. Laat je daarom goed adviseren, en reken verschillende scenario’s door. Je werkgever zit vaak aan een leasecontract van een aantal jaar vast, dus als de kosten tegenvallen zul je er nog even mee vooruit moeten.